Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Poznáte toxickú pozitivitu? Čo to znamená?

reklama:
Poznáte toxickú pozitivitu? Čo to znamená?
Poznáte toxickú pozitivitu? Čo to znamená? Foto: depositphotos.com

Pozitívny prístup k životu je určite skvelá vec a dokáže takmer zázraky. Ale nie za každú cenu. Sú situácie, keď je naopak na škodu sa k podobnému postoju nútiť násilím. Čo je to „toxická pozitivita“?

Stále čelíme informáciám o tom, že máme byť pozitívne, nemyslieť negatívne a tváriť sa ako zenový majster. Nie je potom divu, že máme pocit, že zlyhávame, pokiaľ život tak neprežívame“ hovorí newyorská psychiatrička Margaret Seide pre Health.com. Práve zlý pocit z toho, že ostatní sa rozvíjajú a ja „len“ varím celej rodine alebo snáď len ležím na gauči, je dôsledok takzvanej toxickej pozitivity.

Toxickú pozitivitu možno opísať ako falošný alebo neúprimný optimistický postoj, ktorý môže viesť k zbytočnému utrpeniu alebo nedorozumeniu,“ hovorí kalifornská psychiatrička Gayani DeSilva. Či sú to rady lekárov, priateľov, časopisu alebo mémy na sociálnych sieťach. Vety ako „berte to ako dar“, „myslite pozitívne“, „mohlo to byť horšie“ – či už sú seba lepšie mienené a je v nich kus pravdy – môžu spôsobiť, že každý, keď sa cíti skleslo alebo smutne, je trochu chybný a slaboch.

Tieto postoje potom ľudí pripravujú o právo cítiť akékoľvek „negatívne“ emócie. Ale rovnako ako človek potrebuje prežiť svoje šťastie, potrebuje prežiť aj svoje strachy a úzkosti. „Ak si zlé emócie zakážete, nebudete v kontakte s tým, čo naozaj cítite. Môžete emócie zavrieť do pomyselnej skrine, ale potom to strašidlo rastie v našej mysli a je desivejšie práve preto, že to neriešime,“ vysvetľuje sociálna pracovníčka Jenny Maenpaa pre Health.com.

V Spojených štátoch hovoria, že slnko je najlepší liek, a znamená to okrem iného, že ak svoje strachy, úzkosti alebo obavy z budúcnosti pomenujeme a vynesieme na svetlo, môžeme im lepšie porozumieť a čeliť im.

Ako zostať „správne pozitívne“?

Najlepší prístup je jednoduchý: Povedzte pravdu. Jenny Maenpaa odporúča v týchto situáciách nasledujúcu stratégiu: priznať emócie, ale s nejakým aspoň drobným optimistickým výhľadom. Bojím sa, čo prinesie budúcnosť, ale je tu nádej, že sa niektoré veci môžu zmeniť k lepšiemu. „Aj keď sú to zdanlivo protichodné emócie, je dôležité dať obom v našej mysli priestor,“ hovorí odborníčka. Priznajte si bolesť, strach, ale nezameriavajte sa len na nich. A myslite ešte na jednu dôležitú vec: Neexistuje žiadne „ako by sa človek mal správne cítiť“. Každý má právo na to prežívať svoje.

Napriek tomu sa ale nepoddávajte len a len strachu a úzkostiam. „Vymyslite si sami pre seba, ako vyzerá váš pekný deň,“ hovorí Dr. Seide. Držte sa stranou od sociálnych sietí a neporovnávajte sa s ostatnými. Čo robí radosť im, nemusí byť dobré pre vás. Ak máte radosť, keď uvaríte, je to v poriadku. Ak si radi nájdete čas na čítanie knižky alebo písanie denníka, je to aj v poriadku. Skúste si písať denník, v ktorom zlé aj dobré emócie pomenujete. Pokiaľ vás zaujíma, ako spoznať dobrý a zlý strach, prečítajte si tento článok. A ak máte pocit, že vás negatívne emócie a úzkosť neopúšťajú, skúste sa o nich porozprávať s odborníkom.

Zdroj: www.mojezdravi.cz

reklama:
Bezplatný email raz týždenne s novinkami zo Zivotsdetmi.sk:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Najčítanejšie za 24 hodín

Monika Rybárová
Autor Dátum 1. marca 2024

Som milovníkom dobrých rád a nápadov. Svojimi článkami už roky prispievam redakcii a pomáham ľuďom uľahčiť si každodenný život.

K téme

Zivotsdetmi.sk
Copyright © DG PRO s.r.o., SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.