Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Prečo robiť drepy každý deň?

reklama:
Prečo robiť drepy každý deň?
Prečo robiť drepy každý deň? Foto: www.freepik.com

Drepy majú na ľudské telo priaznivé zdravotné účinky. V niektorých kultúrach je drep, a to hlboký drep, s celou plochou chodidla na zemi, úplne bežnou pozíciou, často používanou ako alternatíva na sedenie. Pre malé deti je poloha v hlbokom drepe úplne prirodzená. V neskorších rokoch potom s každodenným vysedávaním v školských laviciach túto prirodzenosť strácame. Prečítajte si v našom článku prečo je dobré robiť drepy každý deň.

1. Uvoľňujú dolnú časť chrbtice

Sme kultúrou ľudí s chronicky stuhnutým chrbtom. Bolesť v chrbte je jednou z najčastejších sťažností, s ktorou sa stretávajú zdravotníci od neurológov až po chiropraktiky a fyzioterapeutov a tiež masérov. Je to spôsobené tým, že drvivú väčšinu dňa podstatná časť z nás presedí v takmer nemennej polohe. Svalstvo udržujúce ľudské telo vo vzpriamenej polohe tým tuhne a skracuje sa. Panvica je po dlhé hodiny v neprirodzenej pozícii, čo vedie k rôznym vadám držania a funkcie chrbtice.

S likvidáciou tohto problému môže pomôcť takzvané sedenie na bobku alebo hlboký drep. Odborníci odporúčajú túto pozíciu všetkým ako vynikajúcu polohu podporujúcu funkciu stredu tela a uvoľnenie chrbta. Panvica sa pri nej otáča dozadu. Tým sa naťahuje chrbtica a preťahujú sa stuhnuté a skrátené svaly v dolnej časti chrbta. Pravidelné cvičenie hlbokých drepov pomôže zbaviť sa prirodzenou cestou tuhnutia a bolesti alebo vôbec predísť ich vzniku.

2. Preťahujú Achilovu šľachu

Achilova šľacha, najpevnejšia šľacha ľudského tela, spája trojhlavý lýtkový sval so svalmi chodidla a pätovou kosťou. Nie je dobré ju preťažovať, o to dôležitejšie však je ju trénovať. Precvičená, pružná achilovka zaisťuje oveľa menšie riziko jej poranenia a zápalu či už pri bežnej chôdzi alebo kondičnom behu.

Hlboký drep je tiež skvelý spôsob, ako obnoviť a upevniť správny rozsah pohybu členka, a zbaviť sa tak možných budúcich zranení. Drep je určite jednou z najvhodnejších pozícií podporujúcich jemné a prirodzené uvoľňovanie Achilovej šľachy. Pretože drvivá väčšina z nás bežne pozíciu hlbokého drepu s chodidlami na zemi nezvláda, treba ju nacvičovať postupne a správne, najradšej s pomocou odborníka, aby nedochádzalo k preťažovaniu kolien a členkov.

3. Spevňujú nohy

Nohy sú opora, sú základom telesného pohybu. Koľko času však venujeme starostlivosti o ne? Keď už tu nejaká starostlivosť je, ide často o starostlivosť skôr kozmetickú. Aj keď niekto športuje, napríklad každé ráno behá, často si neuvedomí, že nohy, ktoré mu to umožňujú, nie je možné iba týmto spôsobom zaťažovať, ale že potrebujú aj pretiahnutie a celkové spevnenie. Skrátka že sa musíme venovať práve im a nemyslieť len na to, koľko rannom počas zhodíme kíl.

Záťaž pri drepe je akousi protiváhou jednostrannej záťaže, akou je pre nohy napríklad dlhé státie. Svaly sa napínajú, aby uniesli našu váhu a navyše udržali rovnováhu. Drep posilňuje bedrové svaly a nastavuje boky do patričného smeru. Správne vykonaný hlboký drep posilňuje všetky svalové skupiny nôh a podporuje ich správnu koordináciu.

4. Podporujú napriamenie trupu a prirodzené rozloženie kostí

Keď sedíme v hlbokom drepe, zaujímajú panvicu, stehná a spodnú časť chrbtice úplne prirodzenú polohu. Podporuje to správne rozloženie panvových kostí aj všetkých kostrových súčastí chrbtice. Pomáha to správnemu držaniu tela a bezbolestnej vzpriamenej polohe trupu.

Aký je význam hĺbky drepu a jej vplyv na záťaž členkov, kolien a bedier? Bolo zistené, že čím hlbšie idete, tým vyššie je zapojenie bedier v pomere ku kolenám a členkom, to znamená, že záťaž sa medzi ne postupne rovnomerne rozkladá.

Drep, najmä hlboký drep, je tiež najlepším cvikom na spevnenie sedacieho svalu. Ten je dôležitou stabilizačnou súčasťou mnohých našich každodenných pohybových aktivít – chôdza, zdvíhanie predmetov, behu. Je tiež stabilizátorom svalov trupu a nôh. Tiež stehenné svaly najlepšie spevníme hlbokým drepom.

Niektorí z odborníkov na fitness drepy odporúčajú ako jeden z povinných cvikov, ktorý by ľudia mali vykonávať každý deň, aj keď napríklad na žiadne iné cviky nemajú čas.

Zdroj: www.prokondici.cz

reklama:
Bezplatný email raz týždenne s novinkami zo Zivotsdetmi.sk:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Najčítanejšie za 24 hodín

Monika Rybárová
Autor Dátum 15. februára 2024

Som milovníkom dobrých rád a nápadov. Svojimi článkami už roky prispievam redakcii a pomáham ľuďom uľahčiť si každodenný život.

K téme

Zivotsdetmi.sk
Copyright © DG PRO s.r.o., SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.