- Zivotsdetmi
- Články
- Voľný čas
- Telocvik. Pauza od učenia alebo trauma? Ako ho vnímajú jednotliví žiaci?
Telocvik. Pauza od učenia alebo trauma? Ako ho vnímajú jednotliví žiaci?
Pre mladých športovcov sa jedná o zábavnú kratochvíľu, nie všetci to však majú rovnako. Tento predmet by mal slúžiť na podporu pohybu u detí, bohužiaľ si z neho veľa detí odnáša traumu. V útlom veku sa toľko nehodnotia vlastnosti ako inteligencia alebo bystrosť. Rovnako tomu stereotypne býva v amerických filmoch, kde najobľúbenejší žiaci sú spravidla futbalisti alebo hráči rugby. Nie tak športovo založené deti to môžu vnímať traumaticky, pretože s tým nemôžu nič robiť a pri snahe sa do aktivity zapojiť sa koľkokrát znemožnia. Čím všetkým môže telocvik narušiť psychickú pohodu dieťaťa?
Vyberanie do tímov
Pre nikoho nie je príjemné stáť v rade a dúfať, že neskončí posledný. Pre deti, ktoré sa boja lopty alebo nevedia behať, je to nanešťastie denný chlieb. Vnímajú, že ich žiadny z tímov nechce a v takom ranom veku ich to môže silne ovplyvniť. Nebudú si v budúcnosti veriť a z telesných aktivít budú mať strach.
Prísne známkovanie
Hoci sú známky osvedčenou metódou, ako žiakov donútiť k snahe, nie vždy sa to môže ukázať ako ideálny prístup. Premianti triedy so samými jednotkami na telocviku často pohoria a zlá známka ich veľmi trápi. Nemôžu s ňou totiž nič urobiť, pretože na tento predmet sa nedá jednoducho naučiť. Častokrát sa nehodnotí snaha, iba či daný žiak splnil latku, ktorú profesor vytýčil.
Objektivizácia
S predošlým bodom súvisí aj objektivizácia. Každý je dobrý na niečo iné, v telocviku však tento fakt býva upozaďovaný. Hoci je daná osoba vysoká a skvelá v baskete, nie je už tak nadaná v gymnastike. Učiteľ často nechtiac kladie vysoké nároky na jednotlivcov a vyvoláva pocit, že každý musí zvládnuť všetko. To spôsobuje strach detí sa pred svojimi spolužiakmi v aktivite strápniť a pocit ich následného nešťastia, keď sa im niečo nepodarí.